Honda
Honda-mönkijät tunnetaan maailmalla niiden ylivoimaisesta kestävyydestä, innovatiivisesta teknologiasta ja monipuolisista käyttöominaisuuksista. Honda-mönkijät tarjoavat erinomaisen suorituskyvyn vaativissakin olosuhteissa.
Miksi Honda on paras valinta?
Honda-mönkijä, kansainväliseltä nimeltään Honda ATV (all-terrain vehicle), on sanan varsinaisessa merkityksessä todellinen hyötyajoneuvo. Se on tehty rankkoihin työtehtäviin ja vaikeisiin maastoihin. Juuri siksi korkea laatu, kestävyys ja varmatoimisuus ovat olleet etusijalla sen suunnittelussa. Kun vertaat mönkijöitä huomaat, että Honda erottuu joukosta nimenomaan työkäyttöominaisuuksillaan. Laadusta kertoo omaa kieltään neljän vuoden takuu, joka annetaan kaikille Honda-mönkijöille. Mönkijän lisävarusteet, esimerkiksi vinssi, lumilevy, erilaiset peräkärryt ja säilytyslaatikot sekä lukuisat työvälinerunkoon kiinnitettävät lisälaitteet tekevät Hondasta juuri omaan käyttötarkoitukseesi sopivan.
Honda-mönkijöissä on moottori asennettu runkoon pituussuunnassa. Miksi?
Moottorin pitkittäinen asennus vähentää kartiokulmavaihteiden määrää. Sen vuoksi moottori käy tasaisemmin, kuluttaa vähemmän bensiiniä, ja hyötysuhde paranee. Lisäksi se tarkoittaa, että moottorin tuottama voima todellakin välittyy vetäviin pyöriin, eikä häviä energiamenetyksinä voimansiirtoon.
Tämä on yksi syy siihen, miksi Honda tuntuu tehokkaalta, vaikka teholuku paperilla joskus olisikin kilpailijoita pienempi. Honda on käyttänyt samaa hyväksi havaittua rakennetta jo vuosia.
Hondan isoimmat kilpailijat käyttävät variaattoria ja vetohihnaa, mutta Honda ei. Miksi?
Honda-mönkijöiden voimansiirrossa käytetään samaa periaatetta kuin esim. henkilöautoissa, eli voima välitetään vetoakselilla moottorista vetopyörästöön. Tällä konstruktiolla tehohäviöt saadaan minimiin. Samalla ajaminen vaikeissakin maastoissa millin tarkkuudella on helppoa, ilman variaattorivedolle tunnusomaista nykimistä pienillä kierroksilla. Variaattorilla ja vetohihnalla varustetuissa mönkijöissä on moottorissa oltava tietty kierrosluku ennen kuin veto alkaa. Tämä aiheuttaa häiritsevää nykimistä ja rasittaa mm. vetoakseleiden niveliä ja pyöränripustuksia. Tätä ongelmaa ei Hondassa ole.
Vetohihna tuottaa myös paljon turhaa hukkalämpöä. Iso osa moottorin tehosta häviää variaattorissa taivaan tuuliin, minkä seurauksena variaattorimönkijöissä on mm. suurempi polttoaineen kulutus kuin Hondassa.
Yksinkertaistettuna: Hondan vaihteistolla saat enemmän hevosvoimia vetäviin pyöriin kuin kilpailijoiden malleilla.
Honda käyttää jäykkää taka-akselia työmalleissaan. Miksi?
Oletko koskaan nähnyt traktoria, jossa taka-akseli olisi erillisjousitettu? Erillisjousitetuissa malleissa laitteen hyötykuorma (paino mönkijän päällä) painaa jousitusta kasaan ja vähentää mm. maavaraa selvästi. Selvimmin tämä korostuu, kun erillisjousitettuun mönkijään asennetaan aisapainoltaan suuri peräkärry: takajousitus painuu pohjaan, ja eturenkaille kohdistuva paino pienenee merkittävästi vaikeuttaen mm. ohjattavuutta ja etupyörien vetotehoa. Hondan jäykkä taka-akseli pitää maanvaran aina vakiona, riippumatta aisapainon määrästä. Lisäksi ohjattavuus ja etupyörien vetoteho pysyvät muuttumattomina, vaikka painoa mönkijän päällä joskus olisi hiukan enemmänkin.
Hondan maanvara ilmoitetaan usein kilpailijoita pienemmäksi? Miksi?
Honda-mönkijöiden kehityksessä on aina ollut tärkeää pitää maavara niin pienenä kuin se suinkin on käytettävyyden kannalta mahdollista. Mitä pienempi maavara, sitä matalampi painopiste. Ja matala painopiste taas tarkoittaa tukevammin kulkevaa sekä sitä kautta turvallisempaa mönkijää. Yksi esimerkki matalan painopisteen maksimoimisesta on se, että Honda käyttää mönkijöissään moottoreita, joissa on poikkeuksellisen matala sylinterin kansi. Näin moottorista saadaan yli 5 cm tavanomaista konstruktiota matalampi, mikä tiputtaa laitteen painopistettä merkittävästi. Matalan painopisteen omaavalla Honda-mönkijällä on turvallisempaa ja vakaampaa ajaa epätasaisissa ja kaltevissa maastoissa.
Osa Hondan mönkijämalleista, kuten TRX520FA6, on varustettu erillisjousitetulla taka-akselilla. Ne on suunniteltu työkoneiksi, mutta niissä painottuvat myös vapaa-ajan käyttöominaisuudet ja erillisjousituksen mukanaan tuoma ajomukavuuden paraneminen kovemmilla nopeuksilla ajettaessa.
Onko Honda kalliimpi kuin kilpailijat?
Honda-mönkijän hankkiminen ei tule kalliimmaksi kuin kilpailijamerkkien. Honda on ylivoimaisesti maailman suurin moottorivalmistaja ja aina tuotekehityksen kärjessä. Esimerkkinä tästä on mm. Hondan käyttämä DCT kaksoiskytkin vaihteisto, jota kuusi vuotta sen markkinoille tulon jälkeen ei ole kellään Hondan kilpailijoista vieläkään. Tai Honda TRX420FE ja TRX520FE2 -malleista löytyvä manuaalisen vaihteiston sähköohjaus, joka antaa kuljettajalle mahdollisuuden käyttää vaihteita ohjaustangon napeista.
Kilpailijoiden variaattorilla toteutettu vetojärjestelmä on usein hiukan halvempi hankkia, mutta paljon ylläpitoa vaativa ja siten pitkässä juoksussa kalliimpi ratkaisu. Hondan vaihdelaatikoissa pelkkä öljynvaihto määräaikaishuolloissa riittää. Hondassa on sen lisäksi neljän vuoden takuu, jota moni muu kilpailija ei pysty tarjoamaan.
Ostaessasi Honda-mönkijän se tulee ajan mittaan halvemmaksi kuin kilpailevat merkit. Syyt ovat selkeät: neljän vuoden takuun ansiosta vain peruskulutusosat ja huollot maksavat, eikä laadukkaan Hondan korjaamiseen kulu ylimääräistä rahaa. Jo pelkästään määräaikaishuoltojen hintoja vertaamalla voit huomata kuinka paljon edullisempaa Hondan käyttäminen on verrattuna kilpaileviin malleihin.
Honda-mönkijöillä on myös markkinoiden ylivoimaisesti paras jälleenmyyntiarvo, mikä on mukava asia, jos joskus haluat vaihtaa Hondasi uuteen. Honda on tunnetusti laatumerkki!
Jos sinulla on mahdollisuus kokeilla käytettyä Hondaa ja verrata sitä mihin tahansa kilpailevan merkin mönkijään, tulet huomaamaan, mitä Hondan korkea laatu käytännössä oikeasti tarkoittaa!
Honda mönkijöiden erikoisominaisuuksia
TraxLok
TraxLok on 2/4-vedon valinta, jonka ansiosta neliveto voidaan kytkeä tarvittaessa pois toiminnasta. Ratkaisulla kevennetään ja helpotetaan ohjattavuutta. TraxLok toimii Honda-mönkijöissä sähköisesti lukuun ottamatta TRX420- ja TRX500FE-malleja, joissa se toimii mekaanisesti vaijerivälitteisenä.
SureTrac
SureTrac on automaattisesti toimiva, luiston tunnistava tasauspyörästö etuakselilla. Tasauspyörästö tekee kääntymisen helpoksi, samalla maksimivetovoima välitetään etupyöriin. Luiston tunnistavuus takaa vetovoiman aina siihen pyörään, jossa on eniten pitoa tai molempiin, jos pitoa on tasaisesti. Järjestelmästä käytetään myös nimeä LSD = Limited Slip Differential.
ESP (Electric Shift Program)
Sähköisesti toimiva, vasemmalla peukalolla käytettävä vaihteenvalitsin. Painonapeilla vaihdetaan normaalia vaihteistoa (TRX420FE ja TRX520FE2) tai ohjataan DCT kaksoiskytkin vaihteistoa TRX520FA6 -mallissa.
DCT kaksoiskytkin vaihteisto
Hondan DCT kaksoiskytkin vaihteisto on perinteisen ”kovan” vaihdelaatikon ja automaatin risteytys. Molemmilla vaihdelaatikon akseleilla on oma kytkimensä, joita ohjataan elektronisesti öljynpaineen avulla. Tämä mahdollistaa täysin automatisoidun vaihteensiirron, tai kuljettaja voi halutessaan käyttää vaihteita myös ohjaustangossa sijaitsevista napeista (vrt EPS käyttö). DCT vaihteistossa ei ole tavanomaisen momentinmuunnin-automaatin aiheuttamia tehohäviöitä ja sen hyötysuhde on aivan yhtä hyvä kuin perinteisessä vaihteistossakin.
Jäykkä taka-akseli
Yksinkertainen vahva ja varma rakenne, jossa ei ole kuluvia niveliä. Etu hyötykäytössä esimerkiksi kärrynvedossa, jossa tämän rakenteen ansiosta missään olosuhteissa kärryn aisan paino ei vaikuta maavaraan. Honda-mönkijät on suunniteltu koviin työtehtäviin, kuten esimerkiksi traktorit ja kuorma-autot.
PGM-FI -polttoaineenruiskutus
PGM-FI (Programmed Fuel Injection) on kehittynyt moottorinohjaus-järjestelmä, jolla päästö- ja melunormit alittuvat ja polttoaineen kulutus putoaa minimiin. Se mahdollistaa lisäksi erinomaisen kylmäkäynnistyvyyden ja sataprosenttisen toimintavarmuuden. Honda mönkijä käynnistyy ja vastaa kaasuun ilman viivettä. Aina.
Ennen kuin päätät uuden mönkijän hankinnasta:
- Koeistu Honda TRX. Miltä se tuntuu?
- Tutustu ja tunnustele hallintalaitteita ja säätimiä. Ne ovat täsmälleen oikeissa paikoissa, ja niissä on oikea tuntuma ja vaste.
- Kytke virta ja paina käynnistysnappulaa. Moottori lähtee käyntiin pehmeästi ilman kolinoita tai ylimääräisiä ääniä. Ei tärinää ohjaustangossa tai penkissä.
- Kytke vaihde päälle ja paina hiukan kaasua. Honda lähtee eteenpäin herkästi ja pehmeästi. Ei variaattorin kolahduksia tai nykimistä.
- Huomaat nopeasti, että Honda-mönkijät tulevat maailman suurimmalta moottorivalmistajalta, jolla on vuosikymmenien kokemus mönkijöiden valmistuksesta.
- Honda-mönkijöistä välittyy poikkeuksellisen korkea laatu ja luotettavuus.
- Mitä sitten ikinä teetkin ennen seuraavan mönkijän hankkimista, koeaja Honda TRX -mönkijä. Huomaat saman kuin miljoonat tyytyväiset Honda TRX asiakkaat; Honda on Paras!